Charakteristika služby

Poradenské centrum Litoměřice je zařízením Diecézní charity Litoměřice a poskytuje základní sociální poradenství a odborné sociální poradenství. Poradna poskytuje služby ambulantně, formou osobní konzultace. Terénní forma je zájemcům o službu či uživatelům poskytována, jestliže se nemohou ze závažných důvodů do poradny dostavit.

Poslání služby

Naším posláním je být uživatelům partnerem při překonávání a řešení nepříznivých životních situacích krátkodobého i dlouhodobého charakteru, podporovat je při získávání potřebných znalostí, dovedností a informací, které posilují jejich plnohodnotný a bezkonfliktní život. Uživatelům pomáháme orientovat se v každodenním životě a motivujeme je k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvání v nepříznivé situaci.

Cílová skupina

Na Poradenské centrum Litoměřice se mohou obrátit osoby (starší 18 let) v krizi a rodiny s dítětem/dětmi, které se ocitají v různorodých situacích ohrožení nebo nouze, které nezvládají řešit vlastními silami.

Zásady aneb co je pro nás důležité

Služba je založena na respektování, ochraně a rozvíjení přirozených práv každého člověka. K poskytování služeb a k uživatelům přistupujeme poctivě, pravdivě a otevřeně. Usilujeme o pružný a individuální přístup k potřebám uživatelů služby. Ctíme právo uživatelů služby na nesení rizika a maximálně využíváme síťového charakteru charitní organizace. Služby poradny jsou poskytovány bezplatně. Při poskytování služeb se řídíme Etickým kodexem Charity Česká republika.

Cíle

Naším cílem je podporovat klienty v řešení obtížných životních situací prostřednictvím odborného sociálního poradenství. Služba je zaměřena na posilování samostatnosti, orientace a kompetencí klienta.

Cílem služby je, aby klient:

  • získal srozumitelné informace a potřebnou podporu k řešení své životní situace,
  • se orientoval ve svých právech a povinnostech a věděl, jak dále postupovat,
  • posílil své dovednosti a schopnosti řešit svou situaci samostatně.

Okamžitá kapacita: 2 klienti

Pro koho jsme:

Ambulantní forma služby

  • Osoby v krizi starší 18 let, které nezvládají danou situaci řešit vlastními silami a převážně se zdržují na území Ústeckého kraje.
  • Rodiny s dítětem/dětmi, které nezvládají danou situaci řešit vlastními silami a převážně se zdržují na území Ústeckého kraje.

 Terénní forma služby

Služba poskytuje základní a odborné sociální poradenství.

Základní sociální poradenství

 Základní sociální poradenství se při poskytování sociálních služeb zajišťuje v rozsahu těchto úkonů:

  • poskytnutí informace směřující k řešení nepříznivé sociální situace prostřednictvím sociální služby
  • poskytnutí informace o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných formách pomoci, například o dávkách pomoci v hmotné nouzi a dávkách sociální péče
  • poskytnutí informace o základních právech a povinnostech osoby, zejména v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, a o možnostech využívání běžně dostupných zdrojů pro zabránění sociálního vyloučení a zabránění vzniku závislosti na sociální službě
  • poskytnutí informace o možnostech podpory členů rodiny v případech, kdy se spolupodílejí na péči o osobu.

Odborné sociální poradenství

 Základní činnosti při poskytování odborného sociálního poradenství se zajišťují v rozsahu těchto úkonů:

  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:
    zprostředkování navazujících služeb například v případech, kdy jsou k řešení nezbytné či vhodné služby, které Poradenské centrum Litoměřice neposkytuje a v situacích, kde je z jiných důvodů vhodnější využití jiné služby (dopravní obslužnost, vyšší míra specializace na danou problematiku atd.), či si to z jiných důvodů zájemce o službu/uživatel přeje
  • sociálně terapeutické činnosti:
    poskytnutí poradenství v oblastech orientace v sociálních systémech, práva, psychologie a v oblasti vzdělávání; tato základní činnost může být zajišťována poskytováním poradenství alespoň ve 2 z těchto oblastí
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí:
    • pomoc při vyřizování běžných záležitostí – podpora a pomoc při řešení situace, se kterou si uživatel neví rady
    • pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s přirozeným sociálním prostředím.
  • činnosti poskytující podporu pečujícím a činnosti, které spočívají v nácviku dovedností pečujících osob pro zvládání péče o osoby závislé na jejich pomoci - Tyto činnosti naše služba přímo neposkytuje, v případě potřeby však klienta odkazujeme na odpovídající odborné služby, které se touto problematikou zabývají.