Vnitřní oznamovací systém – ochrana oznamovatelů

Předmět úpravy

  • Tento předpis v návaznosti na zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, upravuje
    • podávání a postup posuzování oznámení,
    • podmínky poskytování ochrany oznamovateli, jeho práva a povinnosti,
    • příslušnost, postavení, oprávnění a povinnosti příslušné osoby a povinného subjektu,
    • práva a povinnosti dalších osob.

Vymezení pojmů

  • Povinným subjektem je Diecézní charita Litoměřice, IČO 402 29 939, se sídlem Kosmonautů 2022, 412 01 Litoměřice.
  • Oznámení obsahuje
    • údaje o jménu, příjmení a datu narození oznamovatele, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, ledaže bylo podáno osobou, jejíž totožnost je příslušné osobě známa; a zároveň
    • informace o možném protiprávním jednání, k němuž došlo nebo má dojít u povinného subjektu nebo u osoby, se kterou oznamovatel byl nebo je v kontaktu v souvislosti s výkonem zaměstnání, dobrovolnické činnosti, odborné praxe nebo stáže pro povinný subjekt, a které
      • má znaky trestného činu,
      • má znaky přestupku, za který zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100000 Kč,
      • porušuje zákon o ochraně oznamovatelů, nebo
      • porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti
        • finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a finančních trhů,
        • daně z příjmů právnických osob,
        • předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
        • ochrany spotřebitele,
        • souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti,
        • bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích,
        • ochrany životního prostředí,
        • bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví,
        • radiační ochrany a jaderné bezpečnosti,
        • hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek,
        • ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví,
        • ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů,
        • ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo
        • fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle práva Evropské unie.
  • Za oznámení podle předchozího odstavce se nepovažuje část oznámení, která obsahuje
    • informace, jejichž oznámení by mohlo bezprostředně ohrozit
      • svrchovanost, územní celistvost a demokratické základy České republiky,
      • vnitřní pořádek a bezpečnost,
      • ve větším rozsahu životy a zdraví osob,
      • ochranu informací o veřejných zakázkách v oblasti obrany nebo bezpečnosti, ledaže je zadávání těchto zakázek upraveno předpisem Evropské unie,
      • plnění mezinárodních závazků v oblasti obrany,
      • významné bezpečnostní operace,
      • bojeschopnost ozbrojených sil České republiky, nebo
    • informace o činnosti zpravodajských služeb České republiky,
    • jejichž oznámení by představovalo porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost duchovních v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo práva obdobného zpovědnímu tajemství.

Tyto informace tedy nemohou tvořit oznámení a nemohou být oznamovány.

  • Oznamovatelem způsobilým k podání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému povinného subjektu je
    • jeho zaměstnanec nebo osoba ve služebním poměru,
    • dobrovolník vykonávající činnost pro povinný subjekt, nebo
    • osoba vykonávající u povinného subjektu stáž či odbornou praxi.
  • Povinný subjekt vylučuje přijímání oznámení od osob, které pro něj nevykonávají práci nebo jinou obdobnou činnost podle ustanovení § 2 odst. 3 písm. a), b), h) nebo i) zákona o ochraně oznamovatelů.
    Anonymní oznámení nebudou ze strany Diecézní charity Litoměřice přijímána ani prošetřována.
  • Příslušná osoba přijímá a zkoumá oznámení podané prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému, navrhuje povinnému subjektu opatření k nápravě nebo předejití protiprávnímu stavu v návaznosti na podané oznámení.
  • Za účelem řádného a nestranného posouzení oznámení povinný subjekt určil příslušnou osobou Ilonu Zavadilovou.
  • Externí příslušná osoba (např. advokát, daňový poradce,...) poskytuje pověřené osobě potřebnou součinnost a informace za účelem řádného posouzení oznámení.
  • Dotčenou osobou se rozumí osoba, která je v oznámení v jakékoli souvislosti zmíněna.

Postavení příslušné osoby

  • Postavení, znalosti, schopnosti, dovednosti a vlastnosti příslušné osoby nesmí zavdávat důvod k pochybnosti o tom, že svou činnost vykonává řádně a nestranně.
  • Příslušné osobě nesmí nikdo udělovat pokyny, ani její činnost jinak ovlivňovat způsobem, který by mařil nebo ohrožoval její řádný výkon.
  • Příslušná osoba bezodkladně předá oznámení k vyřízení externí příslušné osobě, lze-li vzhledem k jejímu poměru vůči oznamovateli nebo k informacím uvedeným v oznámení důvodně pochybovat o její nestrannosti.
  • Příslušná osoba bezodkladně předá oznámení k vyřízení externí příslušné osobě, pokud oznámení sama podala. Příslušná osoba podávající oznámení se nesmí podílet na posuzování tohoto oznámení a nesmí o něm obdržet informace nad rámec sdělení povinně poskytovaných oznamovateli příslušnou osobou.
  • Pokud nelze oznámení předat k vyřízení externí příslušné osobě, uvědomí o této skutečnosti příslušná osoba oznamovatele a poučí ho o právu podat oznámení prostřednictvím vnějšího oznamovacího systému v působnosti Ministerstva spravedlnosti. Dále příslušná osoba o této skutečnosti vyrozumí povinný subjekt.
  • Příslušná osoba je při posuzování oznámení oprávněna
    • požadovat prokázání totožnosti dotčené osoby nebo osoby zapojené do postupu pověřené osoby při posouzení oznámení předložením zaměstnaneckého či obdobného identifikačního průkazu,
    • požadovat sdělení údajů a předložení nebo zpřístupnění listin, audiovizuálních a digitálních záznamů a jiných věcí, které mohou souviset s oznámením,
    • pořizovat si z předložených nebo zpřístupněných listin elektronické obrazy, výpisy, opisy nebo kopie,
    • pořizovat si kopie předložených nebo zpřístupněných audiovizuálních a digitálních záznamů,
    • pořizovat se souhlasem dotčené osoby nebo osoby zapojené do postupu pověřené osoby při posouzení oznámení zvukový nebo obrazově zvukový záznam jejich ústního projevu,
    • vstupovat do všech prostor povinného subjektu, které mohou souviset s oznámením.
  • Příslušná osoba je při posuzování oznámení oprávněna požadovat od dotčené osoby nebo od osoby zapojené do postupu příslušné osoby při posouzení oznámení ústní vysvětlení, jehož podání mohou odmítnout; o této skutečnosti je příslušná osoba poučí. O průběhu a obsahu vysvětlení sepíše příslušná osoba záznam, nebo pořídí zvukový nebo obrazový záznam. Záznam podepisuje příslušná osoba a osoba, která vysvětlení poskytla.
  • Příslušná osoba je oprávněna požadovat od externí příslušné osoby a případně také od zaměstnanců povinného subjektu v přiměřené lhůtě zpracování písemného odborného stanoviska ke skutkovým a právním otázkám souvisejícím s oznámením.

Podání oznámení

  • Povinný subjekt zavádí vnitřní oznamovací systém, jehož prostřednictvím oznamovatelé podávají oznámení příslušné osobě.
  • Oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému Diecézní charity Litoměřice lze podat následujícími způsoby:
    • Písemně elektronicky na emailovou adresu: -sAk3~l7a.yjGKbl85prRb~lW5pJ.
    • Písemně v listinné podobě na adresu Diecézní charita Litoměřice, k rukám paní Ilony Zavadilové, Kosmonautů 2022, 412 01 Litoměřice, na obálku uveďte text: „NEOTEVÍRAT - pouze k rukám příslušné osoby“.

      Při nesplnění podmínky nelze zcela garantovat utajení totožnosti oznamovatele nebo důvěrnost sdělovaných informací.
    • Telefonicky na telefonním čísle: 416 735 606 (vyžádat si přepojení na paní Ilonu Zavadilovou), v pracovní dny od 08:00 hodin do 12:00 hodin.
    • Osobně po předchozí domluvě a smluvení termínu.
  • Oznámení musí obsahovat:
    • údaje o jménu, příjmení a datu narození, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele,
    • pracovní pozici,
    • kontaktní údaje, tedy e-mailovou adresu a telefon,
    • rozlišení, zda oznamované jednání již proběhlo nebo hrozí
    • obsah oznámení, popř. přílohy
    • skutečnost, zda a případně kdo v rámci povinného subjektu nebo mimo něj byl o oznamovaném jednání ze strany oznamovatele informován.
  • Povinný subjekt zaručuje, že nesmí mít přístup k obsahu oznámení během zpracování jejich elektronického podání a doručení příslušné osobě.
  • Příslušná osoba umožní oznamovateli, aby se k záznamu nebo k přepisu zvukového záznamu, byl-li pořízen, vyjádřil; vyjádření oznamovatele se k záznamu nebo přepisu přiloží.
  • Dojde-li oznámení, jež má přijímat a vyřizovat příslušná osoba, jiné osobě nebo organizačnímu útvaru povinného subjektu, bezodkladně musí být postoupeno k vyřízení příslušné osobě, a to způsobem, který zajistí zachování důvěrnosti obsahu oznámení i totožnosti oznamovatele. Veškeré evidenční údaje týkající se oznámení, které nejsou vedeny příslušnou osobou, musí být vymazány.
  • Podání vědomě nepravdivého oznámení je postihováno jako přestupek ve smyslu ustanovení § 23 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů. Příslušná osoba o možném spáchání přestupku uvědomí povinný subjekt.
  • Oznamovatel může podat své oznámení také prostřednictvím externího oznamovacího systému zřízeného Ministerstvem spravedlnosti. Zabezpečený formulář pro učinění oznámení a bližší informace jsou k dispozici zde:
     https://oznamovatel.justice.cz/chci-podat-oznameni/
  • Ve vybraných případech je možné zjištěné informace uveřejnit (např. prostřednictvím sdělovacích prostředků) - více informací ke zveřejnění zde:
    https://oznamovatel.justice.cz/kdy-se-muze-oznamovatel-obratit-primo-na-verejnost/

    Oznámení formou uveřejnění má svá specifická pravidla a není možné jej učinit ve všech případech. Pokud k němu přistoupíte neoprávněně, vystavujete se riziku postihu.

Komunikace s oznamovatelem

  • Veškerá komunikace příslušné osoby s oznamovatelem je vedena prostřednictvím e-mailu, pokud to povaha komunikace umožňuje a pokud oznamovatel neprojevil přání komunikovat jiným způsobem.
  • Neobsahuje-li oznámení e-mailovou adresu oznamovatele, ale údaje v něm obsažené umožňují jinou formu kontaktu, vyžádá si příslušná osoba doplnění e-mailové adresy.
  • Oznamovatel nebude o postupu posouzení oznámení zčásti nebo zcela vyrozumíván, pokud
    • oznámení neobsahuje žádný kontakt na oznamovatele,
    • oznamovatel požádal příslušnou osobu, aby jej v plném nebo částečném rozsahu nevyrozumívala o postupu posouzení oznámení,
    • je zřejmé, že by vyrozuměním došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.

Přijetí oznámení

  • Příslušná osoba neprodleně po přijetí tvrzeného oznámení zhodnotí, zda nejsou zjevně naplněny důvody pro závěr, že nejde o oznámení. Těmito důvody může být především
    • nemožnost dovodit totožnost oznamovatele,
    • nezpůsobilost domnělého oznamovatele k podání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému povinného subjektu, nebo
    • absence informace o možném protiprávním jednání.
  • Nejde-li zjevně o oznámení, vyžádá si příslušná osoba neprodleně jeho doplnění, pokud je to proveditelné, a pokud by tak bylo možné vady zhojit. Jestliže doplnění vady napravuje, posuzuje se doplnění ve spojení s původním sdělením jako způsobilé oznámení a za datum přijetí oznámení se považuje datum podání doplnění.
  • Nejde-li zjevně o oznámení a není-li doplnění možné nebo nevedlo-li k nápravě, vyrozumí o tom příslušná osoba domnělého oznamovatele do 7 dnů ode dne přijetí tvrzeného oznámení. Poté příslušná osoba vyrozumí o obsahu tvrzeného oznámení povinný subjekt, do vyrozumění však nezahrne údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost domnělého oznamovatele.
  • Nevyjde-li najevo, že nejde o oznámení, příslušná osoba do 7 dnů ode dne přijetí oznámení vyrozumí oznamovatele o jeho přijetí.
  • Pokud
    • v oznámení absentuje e-mailová adresa oznamovatele, nebo
    • oznámení neobsahuje všechny potřebné informace či údaje,

vyžádá si příslušná osoba ve vyrozumění o přijetí oznámení po oznamovateli jeho doplnění.

  • Povinný subjekt zpřístupní příslušné osobě seznam zaměstnanců, osob ve služebním poměru, dobrovolníků vykonávajících činnost pro povinný subjekt a osob vykonávajících u povinného subjektu stáž či odbornou praxi za účelem ověření, že je oznamovatel způsobilý k podání oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému povinného subjektu. Povinný subjekt přitom nemá k dispozici údaje o osobách, které příslušná osoba v databázi vyhledává.

Posouzení oznámení

  • Příslušná osoba posoudí důvodnost informací uvedených v oznámení.
  • Externí příslušná osoba poskytuje příslušné osobě součinnost, na její žádost zjišťuje a doplňuje informace za účelem řádného posouzení oznámení.
  • Pokud oznámení neobsahuje všechny potřebné informace či údaje, vyzve příslušná osoba oznamovatele k jejich doplnění.
  • Zjistí-li příslušná osoba, že nejde o oznámení, neprodleně o tom vyrozumí domnělého oznamovatele. Poté příslušná osoba vyrozumí o obsahu tvrzeného oznámení povinný subjekt, do vyrozumění však nezahrne údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost domnělého oznamovatele.
  • Příslušná osoba vyrozumí oznamovatele o výsledcích posouzení oznámení bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech skutkově nebo právně složitých lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát. O prodloužení lhůty a důvodech pro její prodloužení je příslušná osoba povinna oznamovatele vyrozumět před jejím uplynutím.
  • Vyrozumění oznamovatele o výsledcích posouzení oznámení obsahuje
    • stručně odůvodněný závěr o tom, zda je oznámení důvodné, a zda bylo zjištěno oznámené protiprávní jednání,
    • informaci o navržených opatřeních k předejití nebo nápravě protiprávního stavu, případně o jiném způsobu vyřízení oznámení,
  • Zjistí-li příslušná osoba, že oznámení není důvodné, vyrozumí o výsledcích posouzení oznámení ve stejný den jako oznamovatele také povinný subjekt. Do vyrozumění povinného subjektu příslušná osoba zahrne také shrnutí obsahu oznámení. Vyrozumění nesmí obsahovat údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost oznamovatele.
  • Zjistí-li příslušná osoba, že oznámení je důvodné, vypracuje závěrečnou zprávu o výsledcích posouzení oznámení, kterou zašle povinnému subjektu stejného dne, kdy vyrozuměla oznamovatele. Závěrečná zpráva obsahuje
    • shrnutí obsahu oznámení,
    • vyrozumění o výsledcích posouzení oznámení,
    • návrh opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.

Závěrečná zpráva nesmí obsahovat údaje, z nichž by bylo možné dovodit totožnost oznamovatele.

  • Povinný subjekt do 30 dnů ode dne doručení závěrečné zprávy o výsledcích posouzení oznámení informuje příslušnou osobu o tom, která opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu byla přijata. Příslušná osoba bez zbytečného odkladu o těchto opatřeních vyrozumí oznamovatele.
  • Pokud příslušná osoba dojde při posuzování oznámení k závěru, že důvodně hrozí závažné či nenapravitelné následky oznámeného protiprávního jednání, navrhne neprodleně povinnému subjektu prostřednictvím externí příslušné osoby mimořádná opatření k zabránění vzniku těchto negativních následků. Externí příslušná osoba zároveň informuje o tom, kterých dotčených osob se oznamované jednání týká, aby nebyla z jejich strany mimořádná opatření zmařena. Mimořádnými opatřeními jsou zejména udělení pokynu, zamezení přístupu vybrané osoby k zařízením či do prostor povinného subjektu, změna zařazení či povinností vybrané osoby či dočasné přerušení spolupráce s vybranou osobou, je-li to možné. Mimořádná opatření příslušná osoba nenavrhne, pokud by tímto postupem mohlo dojít k vyzrazení totožnosti oznamovatele nebo osob, které nesmí být vystaveny odvetnému opatření podle ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) až h) zákona o ochraně oznamovatelů. Mimořádná opatření budou prováděna do ukončení posuzování oznámení a přijetí opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.
  • Za přijetí opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu a mimořádných opatření odpovídá povinný subjekt.
  • Tento vnitřní předpis nezbavuje oznamovatele, příslušnou osobu, povinný subjekt ani další osoby povinnosti překazit a oznámit trestné činy za podmínek uvedených v trestním zákoníku.

Evidence a archivace oznámení

  • Příslušná osoba vede v elektronické podobě evidenci údajů o přijatých oznámeních a o přijatých tvrzených oznámeních, jež se jako oznámení nekvalifikovala, a to v rozsahu
    • datum přijetí oznámení,
    • shrnutí obsahu oznámení,
    • jméno, příjmení, datum narození a kontaktní adresa oznamovatele, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, jsou-li jí tyto údaje známy,
    • identifikace osoby, proti které oznámení směřovalo, je-li jí její totožnost známa,
    • datum ukončení posouzení důvodnosti oznámení příslušnou osobou a jeho výsledek,
    • navržená opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu,
    • přijatá opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu.
  • Příslušná osoba uchovává oznámení a dokumenty související s oznámením po dobu 5 let ode dne přijetí oznámení.
  • Do evidence podle odstavce 1 a k oznámením a dokumentům uchovávaným podle odstavce 2 má přístup pouze příslušná osoba.
  • Pokud příslušná osoba ukončí výkon této funkce před uplynutím skartační lhůty ve vztahu k evidenci oznámení, oznámení nebo dokumentům s ním souvisejícím, předá je příslušná osoba pouze osobě, kterou povinný subjekt určí jako novou příslušnou osobou, a která bude splňovat požadavky zákona o ochraně oznamovatelů. Nebude-li jmenována příslušná osoba, nebo nebude-li příslušná osoba splňovat zákonné podmínky, příslušná osoba evidenci oznámení, oznámení a dokumenty s ním související archivuje na náklady povinného subjektu a v souladu se zákonnými požadavky zajistí po uplynutí archivačních lhůt jejich zničení.

Ochrana totožnosti oznamovatele a dalších osob

  • Oznámení jsou podávána příslušné osobě.
  • Je přísně zakázáno, aby měl povinný subjekt přístup k obsahu oznámení během zpracování jejich podání a doručení příslušné osobě.
  • Informace o totožnosti oznamovatele a osob, které nesmí být vystaveny odvetnému opatření podle ustanovení § 4 odst. 2 písm. a) až h) zákona o ochraně oznamovatelů, smí příslušná osoba komukoli poskytnout jen s jejich výslovným písemným souhlasem, ledaže je příslušná osoba povinna tyto informace poskytnout příslušným orgánům veřejné moci podle jiných právních předpisů.
  • Poskytuje-li příslušná osoba informaci o totožnosti oznamovatele orgánu veřejné moci, je povinna o tom předem oznamovatele vyrozumět společně s důvody, pro které je povinna informaci o totožnosti poskytnout, a umožnit oznamovateli, aby se k poskytnutí informace vyjádřil.
  • Příslušná osoba neposkytne informace, které by mohly zmařit nebo ohrozit účel podávání oznámení. Tuto povinnost má i třetí osoba, která získá jakýmkoli způsobem přístup k oznámením nebo do evidence údajů o přijatých oznámeních.

Ochrana před odvetnými opatřeními

  • Odvetným opatřením se rozumí jednání nebo jeho opomenutí v souvislosti s prací nebo jinou obdobnou činností oznamovatele podle ustanovení § 2 odst. 3 a 4 zákona o ochraně oznamovatelů, které bylo vyvoláno učiněním oznámení a které oznamovateli nebo osobě podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu může způsobit újmu; při splnění těchto podmínek je odvetným opatřením zejména
    • rozvázání pracovního poměru nebo neprodloužení pracovního poměru na dobu určitou,
    • zproštění výkonu služby, zařazení mimo výkon služby nebo skončení služebního poměru,
    • zrušení právního vztahu založeného dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti,
    • odvolání z místa vedoucího zaměstnance nebo ze služebního místa představeného,
    • uložení kárného opatření nebo kázeňského trestu,
    • snížení mzdy, platu nebo odměny nebo nepřiznání osobního příplatku,
    • přeložení nebo převedení na jinou práci nebo na jiné služební místo,
    • služební hodnocení nebo pracovní posudek,
    • neumožnění odborného rozvoje,
    • změna pracovní nebo služební doby,
    • vyžadování lékařského posudku nebo pracovně lékařské prohlídky,
    • výpověď nebo odstoupení od smlouvy, nebo
    • zásah do práva na ochranu osobnosti.
  • Odvetnému opatření nesmí být vystaven oznamovatel ani
    • osoba, která poskytla pomoc při zjišťování informací, které jsou obsahem oznámení, podání oznámení nebo posouzení jeho důvodnosti,
    • osoba, která je ve vztahu k oznamovateli osobou blízkou,
    • osoba, která je zaměstnancem nebo kolegou oznamovatele,
    • osoba oznamovatelem ovládaná,
    • právnická osoba, v níž má oznamovatel účast, osoba ji ovládající, jí ovládaná osoba nebo osoba, která je s touto právnickou osobou ovládaná stejnou ovládající osobou,
    • právnická osoba, jejíhož voleného orgánu je oznamovatel členem, osoba ovládající, ovládaná nebo osoba ovládaná stejnou ovládající osobou,
    • osoba, pro kterou oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost podle § 2 odst. 3 a 4 zákona o ochraně oznamovatelů, nebo
    • svěřenský fond, jehož je oznamovatel nebo právnická osoba podle písmene e) nebo f) zakladatelem nebo obmyšleným nebo ve vztahu k němuž jsou oznamovatel nebo právnická osoba podle písmene e) nebo f) osobou, která podstatným způsobem zvýší majetek svěřenského fondu smlouvou nebo pořízením pro případ smrti.
  • Povinný subjekt, pro nějž oznamovatel vykonává práci nebo jinou obdobnou činnost, nesmí umožnit, aby oznamovatel nebo osoba podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu byli vystaveni odvetnému opatření.
  • Ochrana před odvetným opatřením nenáleží osobě, která učinila oznámení, aniž měla oprávněné důvody se domnívat, že se zakládá na pravdivých informacích.
  • Jde-li o oznámení, které neobsahuje údaje o jménu, příjmení a datu narození, nebo jiné údaje, z nichž je možné dovodit totožnost oznamovatele, náleží oznamovateli a osobám uvedeným v odstavci 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu ochrana podle zákona o ochraně oznamovatelů a jiných právních předpisů od okamžiku, kdy jejich totožnost vyjde najevo tomu, kdo je může vystavit odvetnému opatření.
  • Měl-li oznamovatel oprávněné důvody se domnívat, že oznámení bylo nezbytné pro odhalení protiprávního jednání podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů, nepovažuje se oznámení za porušení bankovního tajemství, smluvní povinnosti mlčenlivosti, povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu ani povinnosti zachovávat mlčenlivost podle právních předpisů upravujících práci nebo jinou obdobnou činnost, s výjimkou povinnosti
    • zajistit ochranu utajovaných informací a informací, jejichž vyzrazení by zjevně mohlo ohrozit probíhající trestní řízení nebo ochranu zvláštních skutečností podle zákona upravujícího krizové řízení,
    • mlčenlivosti při výkonu činnosti notáře, notářského kandidáta a koncipienta, státního zástupce, asistenta a právního čekatele, advokáta a advokátního koncipienta, soudního exekutora, exekutorského kandidáta a koncipienta, soudce, soudce Ústavního soudu, asistenta soudce, justičního kandidáta a mlčenlivosti zaměstnance notáře, soudního exekutora, advokáta a zaměstnance společnosti, prostřednictvím které advokát vykonává advokacii jako společník podle zákona upravujícího výkon advokacie, nebo obdobné zahraniční společnosti, nebo další osoby, která se v rámci takové společnosti podílí na poskytování právních služeb,
    • mlčenlivosti při poskytování právní pomoci v řízení před soudem nebo jiným orgánem veřejné moci, nebo
    • mlčenlivosti při poskytování zdravotních služeb.
  • Oznámení a jednání oznamovatele nebo osoby podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu v souvislosti se zjišťováním informací, které se později staly obsahem oznámení, se nepovažuje za porušení smluvní nebo zákonné povinnosti, s výjimkou případů, kdy je jednáním v souvislosti se zjišťováním takových informací spáchán trestný čin; to neplatí, pokud oznamovatel nebo osoba podle odstavce 2 písm. a) až h) tohoto článku vnitřního předpisu neměli oprávněný důvod se domnívat, že oznámení bylo nezbytné pro odhalení protiprávního jednání podle ustanovení § 2 odst. 1 zákona o ochraně oznamovatelů. Tím není dotčeno ustanovení předcházejícího odstavce.

Práva a povinnosti dalších osob

  • Příslušná osoba může nezbytně širokému okruhu jiných osob odhalit totožnost dotčené osoby tehdy, je-li to nezbytné k řádnému prošetření informací uvedených v oznámení nebo k navržení nebo uložení preventivního nebo nápravného opatření.
  • Dotčené osoby, osoby zapojené do postupu příslušné osoby při posouzení oznámení, osoby podílející se na vedení povinného subjektu, zaměstnanci povinného subjektu, osoby ve služebním poměru k povinnému subjektu, dobrovolníci vykonávající činnost pro povinný subjekt a osoba vykonávající u povinného subjektu stáž či odbornou praxi jsou povinni umožnit příslušné osobě řádné posouzení oznámení včetně vyšetřování skutkového stavu a poskytnout příslušné osobě součinnost.
  • Důvěrnost podle tohoto vnitřního předpisu je povinna zachovávat každá osoba, která k chráněné informaci nebo osobnímu údaji získá přístup.

Zpracování osobních údajů

  • Osobní údaje se ve vztahu k oznámení zpracovávají na základě ustanovení čl. 6 odst. 1 písm. c) obecného nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „GDPR“).
  • Zvláštní kategorie osobních údajů podle ustanovení čl. 9 odst. 1 GDPR je možné ve vztahu k oznámení zpracovávat na základě ustanovení čl. 9 odst. 2 písm. e), f) nebo g) GDPR.
  • Informační povinnost podle ustanovení čl. 13 a 14 GDPR je třeba plnit za současného zachování důvěrnosti podle tohoto vnitřního předpisu.
  • Žádost o přístup k osobním údajům týkající se oznámení předá osoba pověřená výkonem agendy ochrany osobních údajů k vyřízení příslušné osobě.
  • Výkon práva na přístup k osobním údajům podle ustanovení čl. 15 GDPR lze subjektu údajů v souladu s ustanovením čl. 23 GDPR umožnit pouze za předpokladu, že bude zachována důvěrnost totožnosti oznamovatele a dalších osob uvedených v oznámení.
  • Zjistí-li příslušná osoba, že v souvislosti s oznámením nejsou žádné údaje vedeny nebo, že se uplatní výjimka z povinnosti takovou informaci poskytnout, žádost bez dalšího odloží.
  • Pokud oznamovatel uvede v oznámení své osobní údaje, bude je Diecézní charita Litoměřice v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, o ochraně osobních údajů jako správce údajů zpracovávat, neboť je to nezbytné k prošetření oznámení (pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje podle Zákona). Doba zpracování činí 5 let ode dne přijetí oznámení. Diecézní charita Litoměřice nebude údaje předávat jiné osobě. Základní práva subjektu údajů (oznamovatele), jakož i údaje o správci a kontakt na pověřence pro ochranu osobních údajů jsou uvedeny zde: https://dchltm.cz/o-charite/gdpr/