Charakteristika služby
Poslání
Služba Terénní program Sv. Vincenta napomáhá nejpotřebnějším lidem v nouzi, kteří žijí na ulici. Poskytuje poradenství potřebným tak, aby se zmírnily dopady jejich způsobu života. Pracovníka terénního programu potkáte na ulici, kde má možnost navázat rozhovor a kontakt s lidmi v nouzi.
Cílová skupina aneb pro koho je služba určena
- rodiny s dítětem/dětmi ohrožené bezdomovectvím
- osoby bez přístřeší
- osoby v bytové krizi
- osoby, které vedou rizikový způsob života (závislosti, páchání majetkové a trestné činnosti aj…)
- územní omezení je dáno okresem Děčín, vymezené vyloučené a okrajové lokality – např. Varnsdorf. Lokalita je dána spoluprací a poptávkou okolních obcí
- osoby doporučené odbory sociálních věcí a zdravotnictví z okolních obcí
Komu službu neposkytujeme
- Pokud příjemce služby není schopen spolupráce (např. je ovlivněn látkami nebo je agresivní). V tomto případě se osobě nabídne jiný termín.
- Dále službu neposkytujeme osobám, které nespadají do cílové skupiny nebo žádají službu, kterou neposkytujeme. V tomto případě předáváme informace o jiných dostupných službách.
V rámci terénního programu nabízíme uživatelům pomoc při naplňování základních potřeb uživatele a to v jejich přirozeném prostředí – na ulici, ubytovně, v terénu.
- Nabízíme sociální poradenství
- Nabízíme zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Cíle služby
- Aktivní vyhledávání potřebných a navázání kontaktu
- Alespoň 1/5 potřebným poskytnout konkrétní pomoc v oblastech:
- Pomoc při vyřízení dokladů
- Evidence na úřadu práce
- Sociální a zdravotní pojištění
- Sociální dávky
- Zeschopnění uživatele služby tak, aby si dokázal vyřídit občanský průkaz, rodný list, evidenci na úřadu práce, soc. dávky aj…
Zásady aneb co je pro nás důležité
- Zásada aktivního uživatele služby – příjemce služby je zapojen do poskytování služby
- Zásada respektování způsobu života klienta – příjemce podpory má dovednosti k přežití ve svém prostředí, neodsuzujeme ho za to, v čem žije
- Zásada naplňování potřeb a přání uživatele služby – pracovník nevnucuje příjemcům podpory své představy o jejich životě
- Zásada přímého jednání – aby se zabránilo zmanipulování pracovníka, vychází pracovník ze znalosti místní komunity, o obtížných tématech hovoří otevřeně, ale citlivě s ohledem na situaci příjemce podpory
Principy terénního programu
- Princip stabilizace – zastavení prohlubování krize u příjemce podpory tak, aby se mohla situace postupnými kroky zlepšit
- Princip ochrany práv a svobod – možnost volby, lidská práva
- Princip rovnoprávnosti – služba i klient jsou v rovnoprávném postavení
- Princip nediskriminace – o pomoc se může hlásit každá osoba v nouzi.
Okamžitá kapacita při práci s jednotlivcem: 2
Okamžitá kapacita při práci se skupinou: 10/2 pracovníci